Search
  • Writer's pictureGunnar

Från Cuxhaven till Danmark utan att något särskilt intressant finns att skriva om. 20-23/9.

Jürgen Schumacher, hamnkaptenen i Cuxhaven och som gett uttrycket ”ordnung muβ sein” ett ansikte, kom fantastiskt nog ihåg oss från förra året. Märkligt med tanke på att 1000-tals båtar måste passera här varje säsong. Vi stannade i Cuxhaven en hel dag för att handla upp oss på en massa stapelvaror och fylla förråden till bredden med vin och öl. Framöver var det tveksamt om vi skulle passera några större tyska orter, och i varje fall vin och öl är betydligt dyrare i Danmark. För att inte tala om Sverige...

Med ett visst vemod kastade vi loss från Cuxhaven och i total stiltje och varm sol gick vi med det sista tidvattnet för den här resan de 15 sjömilen upp för Elbe till Brunnsbüttel där vi slussade in i Kielkanalen – och lämnade de riktigt salta haven bakom oss.

Vi utnyttjade det fina vädret och stävade på så långt vi kunde (fritidsbåtar får bara färdas mellan solens upp- och nedgång) innan vi stannade för natten vid Gniselau, där en bikanal förbinder Kielkanalen med floden Eider. Nästa dag startade vi tidigt i morgondimmorna och kunde redan på eftermiddagen lägga oss i gästhamnen vid Holtenau – åter tillbaks i Östersjön.

Då vädret var varmt och soligt med måttliga vindar från SO kastade vi loss tidigt nästa morgon och hade en fin slör/halvvind över Kielbukten och sydvästra Östersjön och sent på eftermiddagen hade vi redan passerat södra delen av den danska ön Langeland och tog natthamn i RudkÝbing. Här kunde vi verkligen märka att säsongen var över. Förutom en dansk motorbåt var vi ensamma i hamnen och ingen brydde sig om att ta upp avgift trots att vi rundligt försåg oss med både el och vatten. RudkÝbing var en fin liten stad, och vår kvällspromenad slutade på ett litet kafé med matservering där vi åt varsin enormt goda hemgjorda hamburgare, nedsköljda med ett par Tuborg – förstås.

Nästa dag var det däremot slut med vindarna och solen hade gömt sig bakom tjockt dis, nästan rena dimman. Så för motor och utan att kunna se så värst mycket mer utom grått vatten runt båten fortsatte vi norrut längs Langeland till Smålandsfarvattnet där vi planerat att ta natthamn på VejrÝ.